La ce bun un consultant?

de Sever Calit

Intentia mea cu WebArk este de a ma adresa afacerilor relativ mici dar care au un plan, un potential si o vointa de crestere. Fara sa am date statistice, strict pe baza experientei proprii (nu foarte mica totusi) afirm ca, cel putin in acest segment al pietei, rolul unui consultant nu este clar inteles. Daca pentru pentru marile corporatii un consultant este la fel de firesc ca si un contabil, pentru companiile mici acesta (consultantul) este perceput ca un cost prohibitiv care nu aduce foarte multa valoare dar care mai ales nu isi asuma responsabilitatea rezultatelor. Incerc in acest post sa descriu 2 cazuri in care un consultant poate ajuta orice companine, inclusiv o companie mica.

 

Asimetrie informationala

Am reauzit de curand pe TV expresia "asimetrie informationala" iar aceasta sintagma mi-a dat de fapt ideea acestui articol. In cazul unei achizitii majore, o firma care nu are un specialist pe domeniul respectivei achizitii, are nevoie de un consultant pentru a nu arunca banii pe fereastra. De ce? Pentru ca obiectul achizitiei este foarte greu de evaluat. Un consultant este necesar atat pentru a stabili cerintele achizitiei (caietul de sarcini) cat si pentru a evalua solutiile propuse de furnizori. Cel mai bun exemplu este achizitia unui sistem informatic de tip ERP. 

 

Schimbare majora

Companiile mici au fost aduse la nivelul actual de cel sau cei care au infiintat-o. Antreprenorul a luat decizii bazandu-se pe experienta, auto-instruire, intuitie, sfaturi (consultanta informala).  Exista insa in viata unei afaceri puncte blocante care sunt depasite foarte greu sau deloc: afacerea nu mai creste sau chiar scade sistematic, oamenii sunt nemultumiti sau nu isi asuma responsabilitati, piata este in scadere sau blocata... Experienta, auto-instruirea si intuitia nu mai ajuta. In astfel de situatii este nevoie de fapt de o noua viziune, o abordare fundamental diferita a lucrurilor, o schimbare majora mai pe scurt. Rareori schimbarile de acest nivel pot fi realizate fara un ajutor extern, pentru ca barierele majore: orgoliul si rezistenta la nou nu permit acest lucru. O astfel de situatie, cred ca eu, este unul din momentele in care o companie trebuie sa apeleze la un consultant. Pentru o viziune diferita, pentru o viziune din exterior, pentru ca greselile proprii se vad si mai ales se accepta greu. Un consultant poate veni cu o noua idee, cu un nou model, cu o alta abordare. Nu toti consultantii buni sunt si creativi si poate nu iti vor da o solutie nevaivazuta in piata, dar probabil acestia au vazut mai multe afaceri similare cu a ta si iti pot da o solutie care a functionat pentru altii. Ceea ce pentru tine este o noutate pentru el poate fi un deja-vu. Mai important insa decat solutia in sine este pozitionarea consultantului in exteriorul afacerii tale, pozitie care ii ofera acestuia imaginea clara a greselilor tale.

 

Ca sa sumarizez, sunt multe situatii in care este utila expertiza unui consultant, dar cred ca un acesta este absolut necesar in situatii de schimbare majora sau in situatia unei investitii complexe.

CONTACT

Ne poti suna pentru detalii sau pentru o intalnire:

+40 723 336 146

 Ne poti scrie si iti vom raspunde cat de repede: